Van 8 tot 10 februari is er weer een abdijweekend. Houd de website in de gaten of volg Pastoralis op Facebook.

 

Verder spreek ik regelmatig in de Maranathakerk in Alphen aan den Rijn, in het kader van het jaarthema Aan tafel met Jezus

 

 

Er zijn inmiddels meerdere retraiteweekenden achter de rug. Elke keer weer blijkt: en het was zeer goed! De combinatie van de getijdengebeden, het seminar, de invulling van de stilte en de momenten van individueel gesprek en gebed worden door de deelnemers als ‘goed’ en als een ‘verademing’ ervaren. En voor mij: ik ben er iedere keer weer enorm op mijn plaats. Het begeleiden van de deelnemers en het onderwijs tijdens het seminar ervaar ik als heel gaaf om te doen. 

 

Wat zeggen deelnemers?

Het retraiteweekend was voor hen "een bron van rust en stilte","helend", "genezing van diep verborgen pijn", "een exclusieve gelegenheid om met de Heer bezig te zijn", "een goed moment om uit de drukte van het dagelijks leven te stappen", "meebeleven van een eeuwenoude geloofstraditie". Ook werd de groep als waardevol en gezellig ervaren. De getijdengebeden in de abdij waren voor sommigen wat wennen, maar vooral ervaarden ze het als een bron van rust. 

 

 

Het seminar ‘Jezus is …’ was “helend, positief confronterend, vernieuwend en hoopgevend”. Het leven vanuit vrijspraak werd als erg bevrijdend ervaren. “Jezus’ volbrachte werk blijkt langer, breder, hoger en dieper te zijn dan je vaak bedenkt.”

En over mijn bijdrage gaven ze deze feedback: Kees "is echt op zijn plek", "is rustig en behulpzaam", "doceert op maat", "is bewogen, empatisch, heeft doorleefde kennis".

 

 

En de monniken… ze genoten van de groep ‘protestanten met een Pastoor als begeleider’! We komen erg graag terug!

Verder neem ik de feedback over het programma mee en zal het eerstvolgende weekend een paar kleine wijzigingen aanbrengen. 

Voor meer informatie klik hier. Wees van harte welkom!

 

 

Is datgene wat Pastoralis te bieden heeft iets voor jou? Hieronder volgen een paar voorbeelden van mogelijke (hulp)vragen.

Je bevindt je in een complexe situatie en je zoekt ondersteuning op het terrein van je geloof.

Je bent in therapie of je loopt bij een coach en je zou daarnaast graag ondersteuning hebben op het gebied van je geloof.

Je hebt het gevoel dat je niet goed (meer) 'bij je ziel' kunt komen. Anders gezegd: je bent het contact met jezelf (en voor je gevoel met God) wat verloren. En je verlangt daar wel naar.

Je wilt een keuze maken op het gebied van een kerkelijke gemeente en je wilt graag sparren met iemand die daarin met je mee kan denken.

Je verlangt naar balans in je geloofsleven en je zoekt naar mogelijkheden om dit vorm te geven, maar je vindt het lastig om uit te vinden wat past bij jouw 'kleur'. 

Weet je niet echt of het iets voor je is? Neem vrijblijvend contact op, dan bespreken we het samen.

 

  

 

Inschrijven

 

Het Woord - jouw leven ...

Het Woord van God, de Bijbel. Het Woord van God heeft een zichtbare en tastbare gestalte gekregen: Jezus Christus (Joh. 1). Jij, bedacht en gewild door God, bent gekend en geliefd. Hij kent jouw leven, je hart. In de Bijbel ontmoet je Vader, Zoon en heilige Geest. En je ontmoet jezelf.

Lezen in de Bijbel, erover mediteren, in gebed zijn en luisteren naar God zijn aan de mens gegeven, om ons te helpen. Dat leer je in de workshop 'Het Woord, jouw leven ...' Je gaat praktisch aan de slag met biddend en mediterend omgaan met de Bijbel: Lectio Divina, een beproefde manier van lezen, mediteren, bidden en luisteren. Een verrijking voor je persoonlijke geloofsleven!

Houd de site, facebook of twitter in de gaten voor de eerstvolgende datum en locatie!

 

 

 

Het logo van Pastoralis bestaat uit drie cirkels die elkaar kruisen. Deze drie cirkels staan symbool voor een aantal belangrijke elementen uit het geloofsleven.

1 - De eerste is geloof - hoop - liefde. Het is de liefde van God voor jou die je mag ontvangen door geloof. Dat geeft hoop voor jou, je leven, je toekomst.

2 - De tweede betekenis is geest - ziel - lichaam, hieruit besta je als mens. Deze drie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

- Als derde gedachte is er verleden - heden - toekomst. Hoewel dit in tijd strikt gescheiden is, draag je dit als mens voortdurend met je mee.

4 - En als laatste is er Vader - Zoon - Geest, die in een diepe verbondenheid God zijn. 

De drie elementen worden in het midden verbonden door een kruis. Het volbrachte werk van Christus is cruciaal voor de hierboven gesymboliseerde gedachten. Hoe dit is voor jou en hoe je dit meer kunt begrijpen en ontvangen vormt de kern van alles wat ik doe binnen Pastoralis.